Alvesta Galvaniseringsverkstad, eller kort och gott Agalv, har en lång historia av hantverk inom korrosionsskydd av metaller. Idag bedriver verksamheten en utpräglad processindustri med slutkunder som Volvo och Atlas Copco.
I fabriken i Alvesta snurrar maskinerna dygnet runt. Här arbetar totalt 18 personer, de flesta i skift med obekväma arbetstider. Att hålla koll på medarbetarnas arbetade timmar med OB-tillägg och vilket avtal varje person går på kan vara utmanande. En vanlig månad tillkommer även avvikelser som VAB, semester föräldraledighet, övertid och sjukskrivningar. Givetvis måste allt bli rätt på varje lönespec! För vd:n Nils Eriksson var det inget svårt val att lämna över ansvaret för lönehanteringen till Confido.
– När jag köpte bolaget 2013 var det självklart för mig att låta en expert ta hand om löneadministrationen. Det frigör tid och ger mig en stor trygghet! Om vi ska kunna begära en engagerad personal, måste vi vara helt säkra på att allt blir rätt vad gäller deras löner och att de får betalt för den tid de har jobbat, konstaterar Nils.
I april 2020 permitterades hela personalstyrkan till följd av corona-pandemin. Förutom oron kring viruset och jobben, väcktes många frågor kring hur de nya reglerna för korttidsarbetet skulle hanteras. Zandra Thelin är HR-ansvarig på Agalv och den som ansvarar för löneadministrationen internt.
– Under den här tiden fick vi väldigt mycket hjälp av Confido och särskilt Melissa som är vår kontaktperson där. Hon har alltid stenkoll på vad som ska göras och under permitteringen hjälpte hon oss mycket med underlag och frågor kring lön, berättar Zandra.
Att hålla sig uppdaterad är en av Melissa Aroca Aguirres viktigaste arbetsuppgifter. Tillsammans med sina kollegor följer hon löpande utvecklingen av kollektivavtal, lagar och regler. Under 2020 kunde riktlinjerna ändras från månad till månad, något som kan vara stressande för den som inte arbetar med lönefrågor på heltid. En annan fördel med att anlita en extern lönekonsult är att sårbarheten minskar. Hos Confido finns alltid backup och dessutom en stor kunskap bland medarbetarna. För många företag fungerar Confido som en extern löneavdelning och de får ofta förklara och reda ut begrepp.
– Många av våra kunder uppskattar att vi gärna kommunicerar direkt med deras anställda och förklara varför det är på ett visst sätt. Det behöver inte betyda att det blivit fel, men som arbetsgivare kan det ibland vara enklare att låta oss som en neutrala part ta diskussionen, säger Melissa.
Nyligen förenklades lönehanteringen ytterligare när Agalv installerade en digital stämpelklocka, där medarbetarna registrerar sin tid vid arbetsdagens början och slut. Datan samlas i ett system där Zandra även kan lägga till övrig arbetad tid. Det nya, digitala arbetssättet innebär sparad tid, ännu säkrare hantering och att det är enklare att gå tillbaka i tiden. Dessutom får medarbetarna sin lönespec direkt i en app, vilket många tycker är smidigt.
– Det här är en av de saker som vi gillar med Confido, att de ser till att vi utvecklas och arbetar med lön på ett modernt och effektivt sätt. Att installera ett nytt system kräver alltid lite extra arbete i början, men som vanligt var Melissa och gänget på Confido väldigt serviceminded och såg till att allt flöt på på bra, avslutar Nils.