Just där den småländska barrskogen är som tätast växte en gång mängder av sågverk fram. Mer än ett sekel senare är skogen fortfarande en basnäring och i kontrollrummet sitter Sågtjänst i Syd AB. Inköpsföretaget i Växjö ser till att klingorna snurrar – effektivare och snabbare än någonsin tack vare Fortnox och konsulterna på Confido Redovisning AB.
Sågtjänst i Syd AB är ett medlemsägt företag där omkring 130 av landets sågverk är medlemmar. Företaget har en gemensam inköpsorganisation som erbjuder medlemmarna enkla och förmånliga inköp på sådant som behövs i produktionen. Verksamheten är omfattande och de fem medarbetarna omsätter tillsammans över 150 miljoner kronor.
– Vi tar årligen emot cirka 20 000 leverantörsfakturor som vidarefaktureras till våra medlemmar. Tidigare hade vi ett mycket tungrott lokalt redovisningssystem och ägnade oerhört mycket tid åt manuell granskning och bokföring, berättar vd Ralf Ekbäck.
Grundläggande analys
Personalen insåg att sättet man arbetade på var ohållbart och ineffektivt. Man behövde snabbare och modernare lösningar. Då vände man sig till Confido Redovisning AB i Växjö. Tillsammans med konsulterna Johannes Åkesson och Peder Grip gjordes en djupgående analys av Sågtjänsts behov. Man tittade på rutiner, processer och arbetssätt. En sådan analys är grundläggande för att digitaliseringen inte ska bli för dess egen skull, och för att verktygen ska hjälpa till att effektivisera och ge bättre kontroll.
– Vid systembytet var Confido här de första dagarna med tre, fyra personer. Det gick otroligt smidigt. Redan första dagen skickade vi över 100 fakturor. Det är fler än i det gamla systemet. Jag fick nästan gåshud så bra gick det, säger Ralf Ekbäck.
Fördelar i vardagen
Joanna Gustafsson är en av de fem inköparna som dagligen arbetar i Fortnox digitala system. Hon är överraskad hur lätt och smidigt själva konverteringen gick och ser vilka stora fördelar det har inneburit i hennes arbetsvardag och för organisationen.
– Tidigare var vi beroende av en person som skötte den administrativa hanteringen. Nu gör vi det själva med några knapptryck. Vi är inte alls lika sårbara.
Hur mycket pengar och tid Sågtjänst har sparat på digitaliseringen har inte Ralf Ekbäck räknat på, men det rör sig om stora belopp.
– Det har verkligen frigjort resurser. Vi har fått mycket mer utrymme att göra det vi ska. Nu kan vi jobba mer affärsdrivande och hinner ta tag i sådant som inte blev gjort tidigare när det interna pappersjobbet tyngde oss.
Dagsaktuella siffror
I dag hanteras all Sågtjänsts löpande redovisning, fakturor, leverantörsfakturor, löner och bokslut i samarbete med Confido. Informationen i Fortnox är dagsfärsk. Uppföljning, budgetplanering och kassaflöden är hela tiden aktuella och åtkomliga, vilket inte minst visat sig värdefullt när man är ute hos medlemmar och snabbt behöver komma åt uppgifter.
– Vi är verkligen nöjda med Confido som resurs och bollplank, och med Fortnox som leverantör. Vi är ett helt annat företag nu, effektivare, bättre och roligare att jobba på, säger Ralf Ekbäck.