Maria Runosson har jobbat på Teleborgs Slott i Växjö sedan 2002. Hon tog ganska snabbt över driften och startade aktiebolaget Runosson & Co. Sedan dess har slottet varsamt rustats upp och renoverats våning för våning. Det vackra slottet är ett populärt ställe för bland annat konferenser och julbord bland Växjöbor och lockar även besökare från andra städer runtom i landet – dessutom har tv-programmet “Stjärnorna på slottet” spelats in här två år i rad.
Som företagare och vd i hotell- och restaurangbranschen finns det många utmaningar att tackla.
– Det är en tuff bransch. Man jobbar med små marginaler och måste vara otroligt kostnadsmedveten och ha bra struktur. Det är mycket som kommer in med kort varsel vilket gör det svårt att planera. Man behöver många verktyg och idéer för att kunna vara kreativ och möta olika kunders behov, säger Maria.
Viktigt att ta in kunskap utifrån
För att frigöra tid till att utveckla verksamheten samarbetar Runosson & Co med Confido som hjälper till med rådgivning kring bl a förhandlingar, budget och avtal.
– Confido hjälper oss att analysera verksamheten, om vi jobbar med rätt produkter och på rätt sätt. De är ett superbra bollplank för oss. Vi får precis den hjälpen vi behöver, och de har bra verktyg till analyser vilket jag tycker är jätteviktigt. Vi bollar stort och smått med dem, det kan vara småsaker som hur en faktura ska bokföras eller större beslut som ska fattas.
Confido gör också företagets bokslut, årsredovisning och deklaration. Runosson & Co sköter själva det löpande arbetet med bokföring och löner, och ställer frågor kring redovisningen vid behov.
– Man kan inte vara bäst på allt. Det är otroligt viktigt att ta in proffs utifrån som hjälper en att nå längre med sin verksamhet. Confido frigör tid för mig till att utveckla verksamheten, snarare än att analysera den. Utvecklingen är det jag ska fokusera på, så att ta in den kompetensen som Confido har är väldigt värdefullt.
Maria har tidigare jobbat med större redovisningsbyråer, men menar att en liten, lokal byrå passar hennes företag bättre.
– Som småföretagare hade jag inte riktigt möjligheten att få alla behov mötta. Samarbetet med Confido är väldigt personligt, nära och skräddarsytt efter våra behov. Det är snabbt till beslut, och det finns en stor lyhördhet för mitt företag och min bransch.
Digitalt arbetssätt är en självklarhet
För Maria är det ett måste att byrån hon jobbar med har kommit långt i det digitala arbetssättet.
– Att jobba digitalt är jätteviktigt för att automatisera processer och spara tid. Vi samarbetar i ett internetbaserat system vilket t ex gör det smidigt för Confido att logga in och hämta uppgifter till bokslutet, och vi slipper papper och pärmar. Deras arbetssätt passar oss perfekt, de är väldigt snabba och effektiva. Jag känner mig väldigt trygg med Confido, avslutar Maria.