Genom att ge dina anställda bra verktyg för sin tidrapportering frigörs tid både för de anställda och för dig själv.
Idag finns det många enkla och prisvärda program där de anställda snabbt och smidigt, via app eller webb, kan registrera sin frånvaro, övertid och semester. Därmed kan de också själva hämta information, som t ex flex- och komptid eller semester, samt enkelt få tillgång till sina lönebesked.
Risken för felaktigt inmatade värden minimeras då närvaro och frånvaro registreras direkt i systemet. Man slipper också det tidskrävande och manuella jobbet med olika exceldokument, mejl eller handskrivna underlag.
En till fördel är att de anställda får möjlighet att själva hitta svar på eventuella frågor genom att de kan granska sin egen tidsregistrering. Det underlättar dessutom när de behöver ta fram underlag till myndigheter, som t ex Försäkringskassan.
Tre anledningar till att använda digital tidrapportering
- Registrera din tid direkt, var du än befinner dig. Genom att använda molnbaserade tjänster finns möjlighet att tidrapportera löpande oavsett om du är hos kund, hemma eller på jobbet.
- Gör löneunderlaget rätt från början. Att manuellt föra över information från excel, mejl eller papper tar både tid och riskerar fel.
- Frigör tid för alla involverade, dvs både den som ska rapportera, attestera eller den som skapar lönebeskeden. Få tid över till roligare och mer värdebaserade arbetsuppgifter.
”Extremt lätt och bra system för tidrapportering samt för attest. Enkelt att stämma av registrerade avvikelser och väldigt smidigt att använda.”
– Ralf Ekbäck, Sågtjänst i Syd AB.
Vill du ha hjälp med att komma igång?
Hör av dig till din kontaktperson på Confido, eller skicka ett mejl till hej@confidoab.se så hjälper vi dig igång. Ett tips är att vi börjar med någon enstaka anställda, utvärderar, och sen kör igång med alla anställda.