Äntligen semester!

7 juli, 2022

Äntligen semester för de flesta företagare! Hur har våren varit för dig?

Har det varit stressigt, roligt och utmanande? Har du ofta suttit efter jobbet med företagets administration? Sammanställt fakturor och kvitton, skrivit ihop tidrapporter till lön. Har alltid lite dåligt samvete för att du inte hunnit fakturera företagets kunder?

Vi möter en hel del företagare som ännu inte har ändrat sitt arbetssätt, utan fastnat i gamla manuella vanor och rutiner. Åker till sin konsult i samband med att månaden eller kvartalet är slut och lämnar in en pärm med papper. Har inte riktigt koll på hur ekonomin ser ut förrän att årsbokslutet är klart.

Om våren har varit stressig och du behöver frigöra tid till hösten, är det kanske dags för ett nytt arbetssätt? Tid som du kan använda till roligare saker – som att utveckla din egen verksamhet och ta hand om dina kunder.

Här kommer tips på smartare arbetssätt:

  • Använd ett molnbaserat ekonomisystem. På så sätt kan du sitta var som helst och jobba och även enkelt samarbeta och dela på arbetet med kollegor, din redovisningsbyrå eller revisor.
  • Koppla ihop ditt bokföringsprogram med din bank. Det är bästa sättet för att effektivisera och ha koll på företagets betalningar.
  • Har du ett kassasystem, ordersystem eller något annat system som du arbetar i dagligen? Kolla om det går att koppla ihop det med ditt bokföringsprogram. På så sätt tar du bort dubbelregistreringar.
  • Se till att företagets leverantörsfakturor skickas direkt in i bokföringsprogrammet. Då slipper du sprätta kuvert och får en automatisk bokföring och betalning av fakturorna. Men inte minst – enkelt att gå tillbaka och titta på gamla fakturor utan att leta i pärmar.
  • Skicka dina kundfakturor som e-post eller e-faktura och spara dem i molnet. Givetvis ska de automatisk bokföras när de skickas till kund. Skriv inte ut fakturan och sätt i pärm. Digitalt skapad och skickad faktura ska också sparas digitalt.
  • Använd kvitto-appar för att fotografera och skicka in kvitton till bokföring eller för utbetaltning till lön.
  • Låt dina anställda rapportera avvikelser, timmar, resor mm i en app som är kopplad till lönesystemet.

Vill du veta mer om hur du kan effektivisera er administration och få hjälp med ett smaratare arbetssätt? Skick ett mejl till hej@confidoab.se så tar vi ett möte efter semester.

PS. Vi stänger för semester under veckorna 29-31. Därefter träffar ni oss igen, utvilade och fulla av energi inför höstens alla uppdrag och möten!

Dela

Ställ dina frågor!

Oavsett var du befinner dig idag, om du är nystartad, vill utveckla ditt företag eller kanske har en byråkontakt sedan tidigare – boka ett möte så tar vi ett första snack och ser vart det leder. Se det som gratis konsultation där du väljer nästa steg. Ta med dina frågor så ses vi.

Confidobloggen

04 september 2023

Nu flyttar vi ihop! Talenom och Confido

Den 8:e september 2023 flyttar Talenom Växjö, f.d. Persson & Thorin, hela sin redovisningsverksamheten med all personal in i Confidos nuvarande lokaler.

Läs vidare arrow_forward
14 mars 2023

Service Manager till "gemensamt" kontor i Växjö!

Är du en affärsmässig ledare som drivs av att utveckla dina medarbetare? Trivs du att arbeta i ett bolag med stark tillväxt som lever i en föränderlig värld? Kanske kommer du från en tillväxtresa och vill vara med på en ny resa, i en annan bransch? Då är det kanske dig vi söker till vårt kontor i Växjö!

Läs vidare arrow_forward
03 januari 2023

Nyheter inom löneområdet 2023

Nu är 2023 här och du som sköter företagets löner måste uppdatera dig på nya regler!

Läs vidare arrow_forward