Lagar och regler

Skattefria coronagåvor även under 2021

7 juni, 2021

Du som arbetsgivare kan även under 2021 ge dina anställda skattefria så kallade coronagåvor. För år 2020 var värdet 1000 kronor. För inkomstår 2021 är det nu en höjning till 2000 kronor.

Många arbetsgivare har fortsatt efterfrågat efter sätt att visa sin uppskattning för sina medarbetare samtidigt som man från politiskt håll vill gynna det lokala näringslivet. Coronogåva är ett exempel, andra sådana åtgärder är stödet för korttidsarbete, skattefri parkering vid arbetsplatsen och ersättning för sjuklönekostnad.

Vad är det då som gäller för Coronagåva?

  • Under 2021 är det skattefria beloppet 2000 kr.
  • Momsen på de skattefria gåvorna är avdragsgill i momsdeklarationen
  • Om värdet av gåvan – eller gåvorna – överstiger 2 000 kr ska endast det överskjutande beloppet beskattas som en förmån; momsen på den skattepliktiga delen ingår då i den avdragsgilla personalkostnaden.
  • Coronagåvorna kan komma de anställda till del genom att arbetsgivaren själv köper gåvorna eller kan de anställda själv köpa gåvorna och lämna in kvittona till arbetsgivaren som därefter ersätter de anställda för deras utlägg
  • De skattefria coronagåvorna kan bestå av vad som helst utom pengar. Det kan alltså handla om varor och/eller tjänster; även presentkort funkar bra.
  • Coronagåvorna kan även under 2021 kombineras med de skattefria julgåvorna. Det betyder att det sammanlagda värdet av den skattefria julgåvan kan uppgå till 2 500 kronor (2 000 + 500) i år.

Ps. Hur ser då reglerna ut när det gäller sommargåva? Det finns bara tre olika typer av gåvor som är skattefria för de anställda. Dessa är julgåvorna (värde högst 500 kronor inklusive moms), jubileumsgåvorna (endast företagets eget jubileum, till exempel 25-årsfirande; högst 1 500 kronor inklusive moms) och minnesgåvor (när den anställde exempelvis fyller 50 år eller slutar sin anställning; högst 15 000 kronor inklusive moms). Punkt slut!

Dela

Ställ dina frågor!

Oavsett var du befinner dig idag, om du är nystartad, vill utveckla ditt företag eller kanske har en byråkontakt sedan tidigare – boka ett möte så tar vi ett första snack och ser vart det leder. Se det som gratis konsultation där du väljer nästa steg. Ta med dina frågor så ses vi.

Confidobloggen

04 september 2023

Nu flyttar vi ihop! Talenom och Confido

Den 8:e september 2023 flyttar Talenom Växjö, f.d. Persson & Thorin, hela sin redovisningsverksamheten med all personal in i Confidos nuvarande lokaler.

Läs vidare arrow_forward
14 mars 2023

Service Manager till "gemensamt" kontor i Växjö!

Är du en affärsmässig ledare som drivs av att utveckla dina medarbetare? Trivs du att arbeta i ett bolag med stark tillväxt som lever i en föränderlig värld? Kanske kommer du från en tillväxtresa och vill vara med på en ny resa, i en annan bransch? Då är det kanske dig vi söker till vårt kontor i Växjö!

Läs vidare arrow_forward
03 januari 2023

Nyheter inom löneområdet 2023

Nu är 2023 här och du som sköter företagets löner måste uppdatera dig på nya regler!

Läs vidare arrow_forward